![Jeg opplevde en god tone gjennom hele prosessen Jeg opplevde en god tone gjennom hele prosessen](https://steppinn.no/wp-content/uploads/sites/4/2019/03/BW4-1200x640.jpg)
Flagget med Block Watne logo vaier stolt i vinden utenfor en stor, idyllisk og hvitmalt enebolig som er plassert rett ved Davinci-broen.
Atmosfæren er preget av en hektisk hverdag, men alle tar seg tid til vennlige smil og nikk. Verdiplakaten med ordene Skikkelig, Kvalitetsbevisst, Offensiv, Lønnsom og Engasjert lyser mot oss.
Block Watne har de siste årene havnet i toppen på barometeret som måler kundetilfredshet blant boligkjøpere. Follo-kontoret ønsket allikevel å forsterke dette arbeidet og kontaktet Stepp Inn i 2017 for å finne deres nye medarbeider som skulle ha overordnet ansvar for ettermarked.
-Min rolle er å gjøre ettårsbefaringer, å ta i mot henvendelser på reklamasjoner og følge dem opp, sier Eirik Hana som trakk det lengste strået for å få jobben.
Eirik hadde bak seg seksten år som tømrerbas, og ønsket innerst inne nye utfordringer. Det var i en facebook-annonse han oppdaget at Stepp Inn jaktet på en byggeleder som skulle jobbe på ettermarked ut mot Block Watne sine kunder. -Jeg hadde tenkt en stund på at jeg hadde lyst til å kombinere tømrerbakgrunnen min og det å få jobbe tettere på mennesker. Her måtte jeg bare sende inn en søknad, forteller han.
![Block Watnes verdier](https://steppinn.no/wp-content/uploads/sites/4/2019/03/BW3-720x480.jpg)
Viktig med god kandidatopplevelse
Når Stepp Inn utfører en rekrutteringsprosess som dette på vegne av Block Watne er det viktig å skape en god salgsprosess der vi selger inn stillingen og selskapet på en troverdig og riktig måte. Dette handler om at det er vår jobb som rekrutterer å forsikre oss om at kandidatene får riktig oppfattelse av stillingen, arbeidsoppgaver, arbeidsmiljøet og fremtidige arbeidsdager. Måten stillingen blir presentert på skal samsvare med den faktiske opplevelsen kandidaten sitter med når man har jobbet i stillingen en stund.
– Jeg måtte igjennom flere intervjuer, utføre både evne- og personlighetstester og svare på en caseoppgave. Jeg synes det var veldig interessant med de testene jeg tok. Jeg kjente meg igjen i resultatene og det testen sa om meg. Jeg opplevde at de oppgavene jeg fikk var relevante for stillingen både da og spesielt nå i etterkant når jeg kjenner jobben bedre, forklarer Eirik.
En god kandidatreise kjennetegnes også av at søkerne ivaretas i hele prosessen, og sikres tilbakemeldinger underveis. De skal ha innsikt i rekrutteringsprosessen og få kjennskap til hva de kan forvente seg videre i løpet. Det er kun én kandidat av alle søkere som skal ha jobben til slutt, og de fleste skal få avslag.
– For oss i Stepp Inn er det helt avgjørende og selvsagt at kandidatene som søker skal få svar og konstruktive tilbakemeldinger uansett hvor i rekrutteringsprosessen de er. Alle skal ivaretas på en god måte, sier HR-rådgiver Elisabeth Johnsen i Stepp Inn.
– Jeg opplevde en god tone med Elisabeth gjennom hele prosessen. Det ga meg trygghet å ha en sparringspartner og kontaktperson hele veien frem til mål. Det er klart, man er i en stresset situasjon både med testene og når man skal på et intervju. Det er ingen behagelig setting, ler Eirik som nå kan glede seg over at det var nettopp han som fikk jobben.
Gode dager fremover
Nå om dagen har lokalkontoret salg av spennende boliger i Son med flott utsikt over Oslofjorden. -Prosjekt Villa Havblikk skiller seg ut med boliger av romslig størrelse og med store tomter på mellom 800 – 1400 kvm. Utsikten fra husenes hage taler for seg selv, sier salgskonsulent Terje Nilsen som har lang fartstid ved kontoret. Han viser oss en katalog bestående av flere moderne hus med en utsikt de fleste ønsker seg.
![Flyfoto av boligprosjekt](https://steppinn.no/wp-content/uploads/sites/4/2019/03/4571_oversikt_03-Villa-Havblikk-Son-720x480.jpg)
– KTIen vår har blitt vesentlig bedre etter at Eirik begynte, legger prosjektmedarbeider Heidi Andersen til. Hun forklarer ivrig hvordan Block Watne måler tilfredsheten til sine kunder ved overlevering av bolig, på ett års befaringer og ved eventuelle reklamasjoner.
– Vi måler hele kundeprosessen for det er viktig for oss.
Salgskonsulent og kollega Terje Nilsen legger til: – Vi har fått en veldig bra kandidat her. Det ser vi på kundetilfredsheten. Det er en veldig viktig jobb Eirik har.
Eirik selv er veldig godt fornøyd med sine kollegaer på en spennende arbeidsplass. – Jeg har blitt tatt godt i mot. Her er det godt teamarbeid og et åpent og uformelt miljø, sier en fornøyd Eirik.
Kollegaene forteller ivrig om boligprosjekter, kunder og videre planer i Follo. Det er ikke tvil om at Follo-kontoret leverer og har satt seg ambisiøse, men realistiske mål for boligutbygging i Follo-regionen i årene som kommer.