
Norge er i toppen av sykefraværsstatistikk i OECD. Her kommer tips på hvordan få ned sykefraværet
Rapport fra Statens arbeidsmiljøinstitutt fra 2021, sier omtrent én av tre arbeidstakere som har vært sykemeldt i 14 dager eller mer at sykefraværet delvis eller helt skyldes forhold på arbeidsplassen1.
I tillegg til å påvirke den enkelte ansatt, har et høyt sykefravær betydelige konsekvenser for bedriftens økonomi. Beregn bedriftens sykefraværskostnader her
Det finnes flere tiltak som du som leder kan iverksette for å redusere sykefraværet.
1. Fokus på forebygging
Identifiser risikofaktorer i din bedrift, og arbeid med å forbygge disse. Dette kan være tiltak som å bedre ergonomi, stressmestring og helsefremmende aktiviteter. Fokuset bør være på helsefremmende tiltak fremfor sykdomsforebyggende, for å øke trivsel på arbeidsplassen.
2. Tett oppfølging
Ha tett og jevnlig dialog med de ansatte. Følg opp de sykmeldte ansatte allerede etter første sykedag, og deretter avtal faste samtaler på telefon og fysiske møter i sykefraværsperioden. Dette gjør det enklere for deg som leder å ha systematisk dokumentasjon, og enklere for arbeidstaker å komme med oppdatert informasjon, og holde kontakt med arbeidsplassen.
3. Relasjonsorientert ledelse
Moderne ledelse bør være relasjonsorientert, hvor du som leder støtter og veileder ansatte, fremfor å være ekspert på fagfeltet. Det er fortsatt en trend i Norge at man rekrutterer ledere som er «best i jobben», men dette er i endring. Behovet for ledere som er god på relasjonsarbeid har økt etter Covid-19. Dette er spesielt viktig blant ansatte i 20-29 års alder der psykiske lidelser har økt, og står for 30 prosent av den legemeldte sykefraværet ifølge NAV. God støtte fra nærmeste leder og en rettferdig ledelse skaper psykologisk trygghet på arbeidsplassen som igjen bidrar til redusert sykefravær.
4. Benytt Ekspertbistand
I fraværssaker der du og ansatt ikke ser flere tilretteleggingsmuligheter eller veien videre, kan det være hensiktsmessig med en ekspert som kan se på sykefraværet. Vi i Stepp Inn er eksperter på arbeidsveiledning, og har bred og allsidig erfaring med å bistå arbeidstakere tilbake i arbeid. Vi har kompetanse på arbeid og helse og kan hjelpe til i saker som handler om relasjoner og kommunikasjon på arbeidsplassen, sykefraværsoppfølging og tilrettelegging, konflikthåndtering omstillingsarbeid, arbeidsevne- og arbeidsplassvurdering og karriereveiledning.
Vil du vite mer om Ekspertbistand: Ta kontakt med oss på post@steppinn.no