Duften av godt samarbeid

Hos Baker Brun på Bogstadveien baker de over 3000 ferske bakervarer hver dag. Da trenger de dyktige folk til å gjøre jobben. Bakeren har valgt å bruke en kombinasjon av Stepp Inn og Follo Futura for å få tak i arbeidskraft. Stepp Inn er en HR-partner med tjenester som blant annet bemanning, rekruttering og omstillingstjenester, mens både Stepp Inn og Follo Futura formidler folk fra NAV til jobb.

Vi møter Magnus Brun ved bakeriutsalget i Bogstadveien omgitt av rykende ferske bakervarer. Hans familie har drevet Baker Brun siden 1827 og er Norges eldste familiebakeri. –Det preger måten vi jobber på og hjelper hverandre. Han ønsker at de ansatte skal føle seg som en familie der de tar vare på hverandre. Derfor passer det godt å ta i mot mennesker i arbeidspraksis som har vansker med å komme inn på arbeidsmarkedet. –Vi finner styrkene deres. Alle mennesker har noe genuint i seg, noe som de er gode på. Det gjelder å dyrke dette og få det fram.

Rundstykker
Godkjent som håndverksbakeri

Det er mange forskjellige yrker i et firma. Magnus Brun er en energisk leder. Han viser fram bedriften og vi hilser på kontoransatt, butikkmedarbeidere, bakere, konditorer, lærlinger og sjåfør. Han forteller om de unike egenskapene ved hver ansatt og jeg får inntrykk av at de alle er verdensmestere innen sitt felt. Han vektlegger betydningen av at hver ansatt skal få mulighet til å utvikle seg selv og ha frihet til å prøve nye ting. Bakermesteren har utviklet et luftigere brød. Konditoren har utviklet en sjokoladekake helt fri for allergener og gluten. Forståelig nok har de blitt godkjent som Håndtverksbakeri. Et norsk kvalitetsstempel på lokal produksjon og at bakst er et håndverksfag.

Arbeidspraksis som rekrutteringskanal har vært forsøkt med hell innen renhold og kontor.  De som kommer til meg gjennom arbeidspraksis, trenger mer tid på å komme inn i arbeidet. De ønsker ofte selv en gradvis tilnærming til arbeidet og vi tilrettelegger etter deres behov. Etter hvert utvikler de seg til å bli gode arbeidstakere. Magnus ser en fordel i at vi er forskjellige. Forskjellige behov, personligheter og styrker gjør at vi kan drøfte en sak fra forskjellig ståsted. Det blir lite utvikling om vi alle er enige. Alle er underlagt et kvalitetssystem som sikrer kvaliteten uavhengig av tilrettelegging.

Andre ganger trenger han folk som kan yte fullt fra første dag. Da kontakter han Stepp Inn som formidler arbeidskraft.

-Fordelen med Follo Futura og Stepp Inn er at de kjenner bedriften godt og forstår mine behov. De vet hva jeg er ute etter.

Are Strandbakken, HR rådgiver i Follo Futura, forteller at de sammen med søsterselskapet Stepp Inn har utviklet en metode hvor de kartlegger bedrifters arbeidsoppgaver og hva de ser etter hos potensielle arbeidstakere. Jobbsøkere som ønsker arbeidspraksis i en bedrift kartlegges for å se hvem som kan passe inn hos den enkelte bedrift. På den måten sikres at det er den mest optimale jobbsøkeren som presenteres for bedriftene. Tilretteleggingsbehov drøftes med arbeidsgiver og en plan for gradvis utvikling og opplæring lages i samarbeid.

–I tillegg til at Stepp Inn kjenner våre behov godt, kan de finne arbeidstakere til oss raskt, forteller Brun. Når vi får store ordre er det veldig viktig å få noen på plass raskt.

Baker Brun har benyttet Stepp Inn til rekruttering av ny avdelingsleder.

-Måten Stepp Inn kartla stillingen vår på imponerte meg, opplyser Brun. -De utfordret oss til å tenke på hvor vi er i dag, hva vi står for, hva vi er gode på og hva vi trenger i fremtiden av kompetanse. Den behovs- og erkjennelsesprosessen de utførte for å lage kravspesifikasjon til stillingen var god. De var grundig og turte, som sagt, å utfordre våre tanker og det gjorde prosessen god for vår del. Vi skulle ha inn en person som skulle jobbe i ledergruppen med meg og en annen, og de kartla også hvem vi er og hva vi eventuelt kunne ha behov for inn i vårt team for å utfylle hverandre godt.

Ferske scones i salgsdisken
Ferske scones

Etter kartleggingen ledet Stepp Inn hele prosessen. De holdt meg som leder oppdatert, men tok unna alle henvendelser, kartlegging av søkere, tilbakemelding til søkere og referansesjekker. Det gjorde at jeg kunne ha fokus på daglig drift og jeg brukte liten tid. Til slutt fikk vi servert noen finalekandidater og Stepp Inn skaffet oss den personen vi trengte.

-Vi har veldig god dialog med Baker Brun, opplyser Elisabeth Skoglund Johnsen, HR-rådgiver i Stepp Inn. Det har blitt en personlig kontakt der vi bare er en telefon unna. Det gjør samarbeidet enkelt og greit uten at arbeidsgiver må gjennom en omstendelig prosess for å få tak i arbeidstakere.